dissabte, 29 de desembre del 2012

L'EXPOSICIÓ ORAL


1. Com parlar bé en públic

Aquest es el títol d'un llibre fantàstic per aprendre a parlar en públic. I és que els humans per naturalesa, estem poc acostumats a parlar davant d'un públic, ens fa venir pessigolles a la panxa o fer que ens tremolin les mans... per què això no passi em de practicar el parlar en públic fins assimilar-ho d'una manera natural, quotidiana i no quelcom excepcional que em de fer una vegada a la nostra vida. El llibre com parlar bé en públic t'ensenya trucs, maneres de calmar els nervis alhora de parlar davant d'una audiència, com fer-ho pas a pas etc. I no tant sols això sinó que també amb aquest llibre aprens a com fer un bon resum, com fer una bona presentació de power point, com sintetitzar la informació, com dir les coses... en definitiva que es de gran ajuda per les persones que comencen o que noten que parlar en public no es lo seu i volen millorar-ho. Així doncs com a mestres que serem, em llegit aquest llibre indiviudalment i n'hem fet un treball que en definitiva era una resum d'alló més important del llibre. Després a classe ens hem posat en petit grup i n'hem fet un decàleg que després em posat en comú tota la classe. Aquí el teniu:

10 passos per a una bona comunicació oral:

1- Naturalitat.
2- Seguretat.
3-Bon guió.
4- Ús correcte dels mitjans audiovisuals.
5- Coordinació del discurs amb l'expressió corporal.
6- Bona estructura del discurs.
7- Domini del llenguatge.
8- Tenir en compte les 6 w.
9- Saber captar l'atenció del públic.
10- Bona argumentació ( explicar amb exemples,etc)






2. Recitem?


Apart de l'activitat que vam fer a través d'aquest llibre a l'assignatura de coed em fet altres activitats relacionades amb l'exposició oral algunes d'elles també formen part de gitic ja que les dues son del mateix mòdul. Com vau poder veure anteriorment vaig publicar l'explicació de l'exposició d'identitat i territori ( els brigadeiros) però l'exposició que us explicaré a continuació es una mica més diferent. És tracta de la recitació d'un poema.
Recitar un poema no es cosa fàcil. L'Imma fa un temps ens va encarregar que triéssim un poema, el que volguéssim, això si que l'autor fos minimament conegut. A continuació ens l'haviem d'aprendre de memòria i preparar-lo molt bé per recitar-lo davant de tota la classe. Al començament vaig pensar que no seria tant dificil aperendre's un poema curtet i fàcil i recitar-lo en un moment. La complicació em va venir a sobre en el moment que em vaig posar allà davant i vaig haver de començar. Així doncs, com he estat dient en qualsevol exposició oral es molt important controlar els nervis perquè ens surti bé.


Tot així alhora de recitar un poema hi ha factors que són també comuns en qualsevol exposició oral però també n'hi ha només propis del poema i que em de tenir en  compte alhora de recitar-lo. Alguns d'ells són aquests:

- Mirada : mirar el públic, no mirar a una sola persona en concret o a un punt fix tota l'estona
- La veu: ha de ser alta i clara amb oscil·lacions, i canvis de to, el to monóton aburreix i fa perdre l'atenció del públic.
- La gesticulació: tant de la cara, amb la mirada, la boca etc.. com dels braços i els peus. No podem estar completament rigids o al contrari moure'ns molt, sinó adoptar una postura còmode i natural. Igualment no creuar els braços ni fer petar els dits... Ens em d'ajudar amb les mans mentre recitem.
- Sentiment en el poema : un altre factor que ajuda molt a la recitació i li dóna més emoció i sentiment es recitar-lo com si fos teatre amb exageració, exagerant cada vers amb passió i sentint el poema.
- La rapidesa: millor fer-lo lent i amb pauses perquè s'entengui bé cada vers.

Així doncs ja veieu que per recitar un poema s'han de tenir en compte moltes coses! però el més important i com ja he dit abans, és tenir un control del nervis i practicar.Perquè els que ens passa a tots moltes vegades és que per lo nerviosos/es que estem perdem el control dels nervis i ens quedem en blanc.Però ha estat una bona practica per anara habituant-nos a parlar en públic i le trobat més difícil que les anterior pel fet que havies de recitar de memòria completament, sort del apuntador que et donava un cop de mà! Aquí us deixo un video de la recitació del poema que vaig fer.També us escric el poema perquè el podeu  anar seguint.


 A MUNTANYA

M’agrada el balcó gran de la muralla 
quan la gent de la vila hi va a badar 
i amb ull ja quasi incommovible aguaita 
el pas de la llunyana tempestat.

  Passa la tempestat esgarrifosa 
per damunt de la serra allà al davant, 
tremolant de llampecs, silenciosa 
per la gent de la vila i la del pla.


  ¡Com hi deu ploure en les profondes gorges 
i en els plans solitaris de les valls! 
Prou l’huracà els assota aquells cims nusos 
i peta l’aigua en aquells rocs tan grans; 
¡s’astoren els ramats, el pastor crida, 
i algun avet cau migpartit pel llamp!

  Però en el balcó gran de la muralla 
no se sent res: la gent hi va a badar, 
i amb ull ja quasi incommovible aguaita 
el pas de la llunyana tempestat.


I  de la recitació...a l'argumentació!


Per acabar m'agradaria parlar sobre la última exposició que vam fer del trimestre i que s'inclou a coed i gitic. En aquesta exposició vam haver de triar una persona mediàtica que ens agradés i que poguéssim demostrar i argumentar que és un bon orador o oradora. Amb el meu grup vam estar pensant qui fer però algun d'ells ja l'havien triat algun altre grup aixi que vam pensar amb l'Antoni Bassas. L'exposició havia de durar uns 10 min repartits entre els 4 o 5 membres del grup i havia d'anar acompanyada d'una presentació de diapositives com el prezi en la qual hi havia d'apareixa citacions d'aquella persona, tüits seus, publicacions a blocs o facebook, vídeos, entrevistes de radio etc,  per justificar i argumentar que creiem que aquesta persona és un bon orador. I així ho vam fer. A continuació us en poso un exemple.



(18/07/2008). Comiat de l’Antoni Bassas de l’emissora de ràdio Catalunya Ràdio.

En aquest cas trobem que el seu to de veu no és tan regular, sinó que té alts i baixos. L’Antoni Bassas parla més ràpid (en aquest cas) i més alt. No està explicant uns fets que han succeït o una notícia, sinó que s’està despedint del seus companys de ràdio. És per això que utlitza un to més emotiu, igualment, és irònic i s’explica molt clar.




En aquesta exposició ens va faltar temps i no vam poder acabar-la. Havia de durar 10 min i quan jo anava a explicar justament aquesta part de la radio, ens van haver de tallar...Va ser una pena però en aquest aspecte hauríem d'haver sintetitzat més el que volíem dir. Tot i així va ser interessant fer aquest treballet perquè entre els del grup hi va haver molta cooperació i coordinació i la informació era molt accessible així que va ser relativament fàcil fer-lo.

SI EN VOLEU SABER MÉS...

http://www.slideshare.net/mpujol40/lexposici-oral en aquesta web trobareu una presentació de diapositives que explica d'una manera divertida trucs per fer una bona exposició oral i controlar els nervis.

http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/tclo/competencia_llengua_oral_0910.pdf , és un document que us ajudarà alhora de saber quines estratègies triar per fer una exposició oral i fer un bon guió etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada