diumenge, 30 de desembre del 2012

LES QUATRE HABILITATS LINGÜÍSTIQUES


Llegir, escriure, parlar i escoltar són les 4 competències bàsiques d'una llengua. Aquestes habilitats s'han d'anar desenvolupant al llarg de la nostra vida, pel fet que no vénen donades des de un principi. Per treballar-les s'han de practicar habitualment per tal de no perdre'n l'hàbit. A l'escola els nens les van aprenent al llarg de la seva escolaritat però quan acaben a la Universitat i al dia a dia  a la societat continuen aprenent més coses sobre elles.

I per què són tant importants?

Aquestes 4 habilitats permeten a la persona comunicar-se de 4 maneres diferents amb ordre i claredat, segons el que convingui més en el moment i el context. A continuació us explicaré resumidament cadascuna d'elles.

1- LLEGIR: llegir significa comprendre, és el procés mitjançant el qual és compren un text escrit.
Llegir és aconseguir un objectiu, perquè llegim per alguna finalitat. Així doncs els objectius de la lectura poden ser molts i molt diversos. L'objectiu és qui marca la lectura, el motiu pel qual llegim i determina un tipus o altre de lectura, les estratègies i el control.
A més a més podem dir que al llegir es produeix una interacció entre qui llegeix i el text. El lector s'adapta el text, modificant a vegades el seu pensament i transformant els coneixements previs, en funció de les aportacions del text.

Llegir és quelcom més que llegir simplement. És  dir, llegir moltes vegades implica curiositat, enriquiment de coneixements, intriga, emocions, felicitat i sobretot moltes vegades maduresa i creixement com a persona. La lectura és més important del que pensem ens ajuda a pensar, a tenir més criteri a motivar-nos per algun tema en concret...ÉS FASCINANT.




2-  ESCRIURE: és el procés pel qual es produeix un text escrit significatiu. Hem de treballar els aspectes formals i els aspectes lingüístics.

Aspectes formals                                                          Aspectes lingüístics

- cal·ligrafia                                                              - Procés de composició del text
-so-grafia                                                                 - tipologia textual.
-distribució de l'espai.

Escriure permet a l'escriptor expressar els seus sentiments, o les seves vivències amb les autobiografies, permet deixat volar la imaginació i plasmar-ho en un paper. Igualment l'escriptura té l'avantatge que pots escriure pels altres o per tu mateix. Depenent de per a qui escriguis escriuràs d'una manera o altre, utilitzant diferents vocabularis, aspectes formals etc.. i es per això que l'escriptura dóna tanta llibertat!




3- PARLAR : És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat, de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

Parlar es la facultat Màxima que té l'ésser humà per comunicar-se. Abans de l'escriptura els humans ens comuniquem molt mitjançant la parla. Però igual que les altres habilitats també s'ha d'anar desenvolupant i perfeccionant sobretot els primers anys de vida però també depenent del lloc que ens trobem.



4- ESCOLTAR : És comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment.

QUÈ IMPLICA SABER ESCOLTAR?

- Tenir un paper actiu i participatiu
- Respecte per l'emissor i les seves idees
- Intentar ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre.
- Descobrir els objectius de l'orador.
- Descobrir les idees principals del missatge de l'orador.
- Sap reaccionar al missatge i parlar si s'escau.

Saber escoltar és tant o més important que saber parlar. Perquè generalment ens ensenyen més a saber parlar en públic, utilitzar una bona retòrica etc. Però el fet de saber escoltar també es important perquè escoltant s'aprenen moltissimes coses. Potser a vegades estem acostumats a parlar molt i escoltar poc i sempre ens anticipem a l'altre persona que esta parlant i només volem dir la nostra. Per això trobo que ja està bé ensenyar a parlar però també a escoltar i informar-te.


Així doncs aquí teniu un petit resum de les quatre habilitats perquè en tingueu una idea clara de cadascuna d'elles. L'Imma ens les va explicar molt bé de manera que casi bé m'enrecordava de tot perquè justament no es un temari difícil però no menys interessant.És la base d'una bona mestra, saber a la perfecció aquestes habilitats i utilitzar-les molt bé. Per després poder ensenyar els nens a llegir escriure, parlar i  escoltar bàsic per a la vida.


EN VOLEU SABER MÉS?

He trobat el blog d'una altres estudiant més gran que també va haver de fer aquesta entrada al seu bloc en el seu moment i conté informació interessant si us el voleu mirar. http://tamarahv.blogspot.com.es/2009/12/les-quatre-habilitats-linguistiques.html 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada